Ikke skyv eksamen unna. Forbered deg mentalt på å ta den.

Husk: eksamen er en arbeidsoppgave. Les Studentrådgivingas tips til eksamensmestring. 

Styrk motivasjonen din; finn et godt motto som hjelper deg til det.
"vær den beste versjonen av deg selv" "jeg er best" - eller hva enn som gir deg mening og motivasjon. "Gjør noe i dag som ditt fremtidige selv blir stolt av" er fin.

Avspent kropp husker best. Lær deg en avspenningsmetode.
Studentrådgivinga har gode tips også til avspenning.

Tenk gjennom hva du skal gjøre på eksamensdagen. Lag deg en prøveeksamen.
På Fronter ligger det ofte tidligere gitte eksamener, disse er utmerket å øve seg på.

Gjør deg kjent med eksamenslokalet og hvordan du kommer deg dit
Noen eksamener blir avholdt i UiTs lokaler i Havnegata 1 i stedet for i hovedbygget. Finn ut hvor du har din eksamen.

Ta deg tid til å lade batteriene. Legg bort bøkene og slapp av kvelden før eksamen. Du har en energikrevende dag foran deg. Spis og sov godt.
Mange sverger til pugging og våkenatt før eksamensdagen, stol på at du har fått med deg nødvendig pensum og ro ned.

Klarer du ikke å sove natta i forveien så slapp av, du klarer å holde deg våken under eksamen og prestere de timene det gjelder likevel.
Kroppen og hjernen er enestående sånn. Ta med en sterk espresso fra Panorama hvis du trenger enda litt hjelp til å holde øyelokkene oppe.

Når du får oppgaven: Les den grundig! Det er lett å overse detaljer i oppgaveteksten hvis du ikke er konsentrert. Begynn med det du mestrer.
Det er så dumt å svare feil på spørsmål fordi man var for kjapp i starten. Gå gjennom oppgavene flere ganger.

Ta pauser under eksamen. Beveg deg og strekk deg.
Opp og hopp, gå ut å få litt frisk luft.

Husk at det holder å være god nok, man må ikke bli best bestandig.

Trenger du noen å snakke med om eksamenstress eller andre utfordringer i studiehverdagen? Ta kontakt med studentrådgivinga!

Lykke til!