Før du flytter inn

Skal du begynne på UiT Norges arktiske universitet - Campus Alta til høsten? Her er noen ofte stilte spørsmål vi får om bolig og innflytting.

Jeg har søkt studentbolig. Når får jeg svar på søknaden min?

Hovedtildelingen er over og det er fylt opp i våre studentboliger. Med mindre noen takker nei eller må si fra seg studentboligen, betyr det at det dessverre er liten sannsynlighet for at du vil få tilbud om bolig hos oss. 

Vi sender ikke ut beskjed om avslag (les mer om søkeprosessen her).

 

Jeg har fått studentbolig, hvordan betaler jeg leie og hva er inkludert i den?  

I Alta er både strøm og internett inkludert i leien. På andre campus kan dette variere, men vil stå forklart i kontrakten din.

Leie betales den 15. hver måned på «MinSide». Når du akkurat har flyttet inn kan det ta en ukes tid før du får den første fakturaen. Dette er helt normalt. Du får ikke faktura på husleie før du har flytte inn.

Skulle det skje noe som gjør at du trenger utsettelse på leien må du kontakte oss slik at vi kan finne en løsning sammen.

 

Hva gjør jeg hvis jeg ikke kan hente nøklene innenfor åpningstidene?

Du kan få noen du kjenner til å komme og hente nøklene for deg. Da må du først sende en epost til alta.bolig@samskipnaden.no med navn og fødselsdato på denne personen. Han/hun som henter nøklene må også ha med seg gyldig ID.

Hvis du ikke kjenner noen i byen du flytter til, ta kontakt med oss, så finner vi ut av det.

Boligkontorets åpningstider er:
09:30- 14:00 - Mandag, Tirsdag og Torsdag
09:30-15:00 - Onsdag
09:30:12:00 - Fredag

I uke 33 (12-16 August) er boligkontoret åpent fra 09:30-18:00.

 

Noe er ødelagt i studentboligen. Hvem kontakter jeg?

Samskipnaden har egne vaktmestre i studentboligene som du kan kontakte. Dette gjør du ved å gå inn på «MinSide» og trykke på henvendelser og velg feilmelding.

 

Hva må jeg ta med/kjøpe inn til min nye studentbolig?

Du kan forhåndsbestille studentpakken av oss, slik at du slipper å ta med deg dyne, pute og sengesett. Les mer om den her.

Om du ikke forhåndsbestiller studentpakken må du ha med egen dyne og pute og kjøkkenutstyr. Hva som er av møbler i din bolig står opplyst på søkesiden. Noen boliger er fullt møblert, mens andre kun har hvitevarer. For å spare penger og miljøet, anbefaler vi å kjøpe brukt når du skal handle inn det du trenger til boligen. 

I Alta har vi bruktbutikker hvor du kan gjøre fine kupp. Mia-butikken finner du i sentrum. De har det meste du trenger til både hybel og leilighet.

Det finnes også flere grupper på Facebook for å selge eller gi bort brukte ting. Sjekk ut grupper som Retro Alta, Kjøpe-selge-bytte-gis bort - Alta eller Gratis ting og tang - Alta.

At ting brukes av flere og dermed får lengre levetid, sparer både klima og penger. Møbler, sykler og interiørgjenstander er det mye av, men det finnes interessenter for det meste. Hvis du er student som kun skal bo i Harstad under studietiden kan det være smart å kjøpe for eksempel sportsutstyr og interiør brukt.

 

Søppel og resirkulering – hvordan flytte miljøvennlig?

Det blir fort mye søppel av flytteprosessen - papp og plast spesielt. I Alta er det Vefas som håndterer avfall, og de har et godt system for sortering av avfall. Du kan låne avfallskort fra Samskipnadens kontor hvis du har behov for å kaste grovafall hos Vefas.

Siste nytt

Ny styreleder

Ny styreleder i Samskipnaden

Samskipnaden har ny styreleder - tidligere nestleder Sebastian Henriksen, som tar over etter Vetle Langedahl. Ny nestleder er Marte Bye Sørnes.

Stengt

Stengte tjenester fredag 8. november/Closed

Fredag 8. november er det ansattesamling i Samskipnaden i forbindelse med vårt 50 års jubileum, og flere av våre tjenester er derfor denne dagen stengt. Se hva som påvirkes her.

Miljøuka

Miljøvennlig strøm i alle studentboligene

Bor du i våre studentboliger, har du grønn energi i stikkontakten.