Felles faglig fokusområde for studentbarnehagene 2024 – 2025:
Sammen inn i fremtiden - bærekraft i barnehagen
Dette barnehageåret skal vi fokusere på "livet i havet". Vi skal være nysgjerrig på hvilke planter og dyr som lever der. Vi skal inspirere til å lage mat med havet som spiskammer. Vi skal lage filmer, lese og leke med havet som inspirasjon. Vi skal besøke fjæra og lære å ta vare på livet i havet. Noe av det viktigste vi kan gjøre i barnehagen er å la barna finne glede i å bruke naturen og ta vare på den. Vi skal fortsette arbeidet med å redusere matsvinn, sortere søppel, gjenbruke å lære om gjenvinning og gi barna en forståelse for at alle kan bidra. Barna skal aktivt få delta i å ta vare på skog og blomster, insekter og fugler, samtidig som at de skal lære å høste av det naturen gir. Vi ønsker at de opplever glede ved å være i naturen slik at de selv nå og i fremtiden ønsker å ta vare på den.
Sist barnehageår har vi arbeidet godt med den sosiale bærekraften når det gjelder vennskap, samarbeid og lært om at alle har sin plass og sin verdi. Dette arbeidet vil vi fortsette med slik at vi sammen kan utvikle oss til å være en del av et mangfold som er godt å være i. Barna lærer best gjennom erfaringer og lek i et godt psykososialt barnehagemiljø. Vi ønsker derfor at barna skal få flere erfaringer med et demokratisk fellesskap og oppleve at de selv kan bidra inn til fellesskapet. Vi skal fortsatt legge til rette for at de lærer om seg selv, om andre og få forståelse for at et mangfold av mennesker sammen kan skape et godt miljø. Barna skal aktivt få medvirke og påvirke både gjennom kroppsspråk, verbalt språk og ved at vi ser på hva de liker å leke og hva de trives med.
Vi skal gjennom å gi barna egne opplevelser, lese bøker, se filmer og filosofere sammen skape forståelse for at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden. Vi skal fokusere på hva vi alle kan gjøre for å ta vare på jorda sammen. "Vi arver ikke jorda av forfedrene våre, men låner den av barna" (Indisk ordtak). Vi viser til virksomhetsplanen og årshjulet for mer informasjon om fokusområdet.