Serveringssteder
BoligportalSøk bolig!
Min side

Kan æ få være sola di?

Trøtt og uopplagt? Begynner mørketiden å ta på? Rådgivinga har løsningen!

Oppdatert: 08.01.2021

Mørketidsmorgen

Føler du deg trøtt om morgenen? Søvnig eller uopplagt om dagen? Er det vanskelig å få sove når du legger deg om kvelden? Tradisjon tro stiller studentrådgivinga med lamper slik at du skal få en lysere start på dagen.

Lys er en av de viktigste faktorene som påvirker døgnrytmen vår. Når øynene blir eksponert for dagslys, reguleres produksjonen av melatonin. Dette stoffet er viktig for vår indre biologiske klokke som stiller inn kroppen på natt og dag. Dersom melatoninproduksjonen forstyrres kan dette resultere i døgnrytmeforstyrrelser og problemer med søvn.

Sterkt lys tidlig på dagen!
En dagslyslampe gir et lys med en viss intensitet (gjerne 10 000 lux), og brukes ved at man sitter nær lampen i 30 minutter eller mer.

Lampene bør kun brukes om morgenen fram til lunsj, for ikke å skape forstyrrelser i døgnrytmen. Intensjonen er å dekke kroppens behov for sollys. Man får ikke brunfarge av denne typen lampe, kun energi.

10 minutter er nok
De som ønsker økt energi kan forsøke 10 minutter to ganger i uka. Opplever du virkelige søvnforstyrrelser/endret døgnrytme bør du forsøke 30-45 minutter hver dag i 2 uker. Forklaring på hvordan lampene brukes blir plassert sammen med lampene.

Her finner du lamper på ditt campus:

Narvik - Lampene står i biblioteket som er åpent fra kl. 08.00

Tromsø - Stengt pga. koronatiltak

Harstad - Mandag til fredag kl 08.00 – 10.00. Prandium Kantina

Alta - Lampene står i vinterhagen

Nyheter

Se alle nyheter