Formålet med utstyrsfondet er å bistå studentforening med økonomiske midler for å gjøre investeringer i utstyr som har til hensikt å skape, opprettholde eller videreutvikle aktiviteter for studenter.
Oppdatert: 03.05.2022
Fondet er åpent for alle foreninger med tilknytning til UiT Norges arktiske universitet campus Tromsø, Hammerfest, Alta og Narvik.
Vi vet at noen studentforeninger har mulighet til å søke støtte hos sitt fakultet. Vi ber om at foreningen undersøker dette før dere søker midler hos oss, slik at vi sammen sørger for at så mange foreninger som mulig får mulighet til å motta støtte. Dette gjelder blant annet studentutvalg og linjeforeninger.
For vår del er det viktigste at det investeres i utstyr som kommer studentene til gode og fremmer økt aktivitet for foreningen og foreningens medlemmer.
Vi har valgt å ikke sette en maksgrense for hvor stor sum foreningen kan søke om, men vi ber om at det utarbeides et realistisk budsjett som er grundig gjennomtenkt. Norges arktiske studentsamskipnad dekker inntil 80% av totalkostnad av innkjøp. Det vil altså si at foreningen må finansiere de resterende 20% av totalkostnaden av investeringen andre steder enn utstyrsfondet, for eksempel egenkapital eller spleiselag.
Det er ikke et krav til at alle kriterier er innfridd, men i en prioriteringssituasjon vil det bli lagt vekt på hvor stor del av studentmassen som eventuelt kan nås med investeringen som skal gjøres og generelt hvor mange kriterier som er dekt. Kontroll på investering kan forekomme.
Søknadsfrist for utstyrsfondet er 31 mai. 2022. Vi begynner behandlingen av søknadene når søknadsfristen er utgått. Vi vil etterstrebe at de som får innvilget støtte får beskjed om dette i utgangen av juni.
Søknadsskjema finner du her. Søkere som mottar støtte, må følge oppgitt budsjett, det er derfor viktig å gjøre et godt forarbeid i forkant av søknadsskriving.
Frist for innsending av søknad er 31.mai 2022 på vårsemesteret.
Foreningene som er innvilget støtte vil motta et vedtaksbrev fra Samskipnaden hvor tildelt sum står spesifisert. Vår hovedregel er at støtte utbetales etter innsendt rapport, men om søker ikke har mulighet til å dekke utgiftene i forkant av investering kan det lages en egen avtale for utbetaling.
Ta kontakt med oss på studentliv@samskipnaden.no så kontakter vi deg.
Frist for rapportering er senest 6 uker etter at kjøpet er gjennomført og absolutt siste frist for rapportering er 31.oktober 2022.
Rapport sendes til studentliv@samskipnaden.no og skal inneholde:
Ved brudd på foreningsfondets retningslinjer, reserverer samskipnaden sin rett til å trekke tilbake midlene. Eksempel på brudd kan være at foreningen ikke rapporterer tidsnok på innkjøp eller sender inn dokumentasjon på kjøp som er gjort.
Spørsmål tilknyttet søknadsskriving kan enten sendes til studentliv@samskipnaden.no eller dra innom Samskipnaden å snakk med din lokale studentliv koordinator.
OBS! Endringer i retningslinjene kan forekomme underveis ved behov.