Størsteparten av de som melder seg inn i en forening, gjør det fordi de har hørt om muligheten gjennom en bekjent. Når vi ser på de som ikke er aktiv i en forening, så er det rett og slett fordi de ikke kjenner til muligheten.
Her kommer synlighet inn i bildet. De som går glipp av foreningslivet gjør som regel det, ikke fordi de ikke ønsker å være aktiv, men heller fordi de ikke blir spurt om de ønsker å bli med, eller at de ikke vet hvor de skal henvende seg.
Om man planlegger rekrutteringen tidlig har man større sjanse for å nå engasjerte studenter. Vi anbefaler foreningen og være aktiv i studiestarten, og da spesielt med deltagelse på arrangement som StudEXPO slik at dere tidlig når ut til nye studenter.
Om man ønsker å rekruttere styremedlemmer er det veldig viktig å være tydelig på hvilke verv man rekrutterer til. Lys ut verv med beskrivelser for hva mulige søkere kan forvente å jobbe med og hvor mye tid og kapasitet man er nødt til å bruke på vervet.
For medlemmer til foreningen er det viktig å jobbe med rekruttering året rundt. Det nytter sjeldent å starte en rekrutteringsprosess et par uker før et eventuelt årsmøte.
Bruk sosiale medier og møtearenaer til å fortelle om foreningen deres og vær tilgjengelig om studenter har spørsmål.
Spørsmål dere alltid bør ha et svar på er:
- Hvem kan bli med i foreningen og hvor mange har vi plass til?
- Hvorfor bør noen bli med i foreningen?
- Hva forventer vi av nye medlemmer?
- Hvordan tar vi vare på nye medlemmer?