SøkMin side
Mat & drikke

Miljøtiltak i våre kantiner

Det er viktig for oss at vi bidrar til en bedre verden for våre fremtidige generasjoner. Våre kantiner kaffebarer og andre utsalgssteder gjør derfor mange gode tiltak for miljøet.

Engangsmaterialet

Engangsmaterialet skaper store mengder søppel, og mye av det kan ikke brytes ned i naturen.

  • Alt av plastbestikk er erstattet med bambus/trevirke
  • Vi redusere bruk av engangsbeger til varm drikke på de betjente kantinene og engangsemballasje på lunsjbar - visste du at du sparer 3 kr. ved å ha med egen kopp?
  • Vi bruker miljøvennlig emballasje for påsmurt - enten papir eller emballasje av maisstivelse som ser ut som plast
  • Porselen, glass og bestikk skal ligge mer tilgjengelig for å i større grad være førstevalget i våre kantiner
  • På catering har vi nå en pilot hvor vi tester servering av mat i cateringbakker for å kutte ut plastfilm og alufat på Grut kaffebar

Matsvinn

Matsvinn er et stort verdensproblem, og er et stort internt forkus hos oss.

  • Fra 01.01.2025 begynner vi å veie matsvinn på Teorifag og MH kantina samt Grut kaffebar på MH2. Dette skal rulle ut på alle kantiner og kaffebarer der vi har matproduksjon
  • Våre kantiner registrerer matsvinn fra salg for å kartlegge og iverksette nødvendige tiltak. Hittil i 2024 er 2115 matvarer kastet, noe som utgjør kun 0,3 % av totalsalget
  • Vi fyller på mindre mat, men oftere, i bufeene (dette gjelder også catering). Dette forhindrer at mat ligger ute og blir dårlig, og dermed må kastes
  • Too good too go – på MIX kiosken samt i kaffebaren i Alta
  • Alt av påsmurt som ikke er solgt ved dagens slutt, blir overført til steder med lengre åpningstid eller til de ubetjente døgnåpne kantinene. Så langt i 2024 er det solgt 10.224 matvarer til redusert pris, tilsvarende 1,4 % av totalsalget
  • Vi tester ut jevnlig nye metoder å bruke råvarer som er i ferd med å gå ut på dato for å unngå matsvinn
  • Grut selger overskuddsbakst til redusert pris i kantinene etter kaffebaren stenger
  • Kjøkkensjefene våre har lang erfaring med å beregne riktige innkjøpsmengder, slik at vi unngår overfylte lager med produkter som kan gå ut på dato. Vi har strenge rutiner for å sikre at nye varer plasseres bakerst, slik at varer med kortest holdbarhet benyttes først.
  • Vi har også et internt samarbeid mellom kantinene for å unngå matsvinn. Produkter som nærmer seg utløpsdato, flyttes til andre avdelinger som kan bruke dem.
  • Kokkene våre tiner frosne råvarer på lavest mulig temperatur over lengst mulig tid for å redusere matsvinn. Menyplanleggingen ved catering tilpasses råvarenes holdbarhet og varmebestandighet.
  • Vi har redusert bruken av ultraprosessert mat og bruker mest mulig “rene” råvarer i vår produksjon. I tillegg til helsemessige fordeler, tåler rene varer mer varmebehandling enn ultraprosessert mat og kan brukes flere ganger i ulike retter.
  • Vi er også bevisste på å utnytte hele råvaren. For eksempel blir stilken på broccoli til en ovnsbakt rett i lunsjbaren, topper på tomaten og lignende blir brukt i tomatsaus, og brødrester blir til krutonger og strøkavring.
  • I våre kantiner selger vi både varme og kalde retter (lunsjbaren) etter vekt, noe som gir stor valgfrihet med både type og mengde mat, noe som er med på å unngå matsvinn.
  • Rester fra lunsjbaren gjenbrukes i stor grad i andre retter. Det gjøres også minimalt med etterfyll på lunsjbaren sent på dagen for å unngå matsvinn.

Leverandører

Vi er med i SiN innkjøpssamarbeid hvor delmålene blant annet er å legge til rette for:

  • å stimulere medlemmene til reduksjon av matsvinn
  • mer bruk at klimasmart mat
  • mer klimasmart emballasje
  • mer fokus på bærekraft ved valg av leverandører og produkter
  • mer innkjøp av sertifiserte produkter og bedre avfallshåndtering

Oppdatert 10.12.2024

Til toppen