SøkMin side
COLOURBOX56197452
Aktuelt

Betaling av semesteravgifta – kort forklart

Hva er det? Hvor søker jeg? Hvem kontakter jeg? Jeg har betalt, men skal ikke studere likevel?! Slapp av - vi har svarene.

Hva er semesteravgifta?

Semesteravgifta - hva går pengene til?

Semesteravgiften er en lovpålagt avgift for studenter i Norge. Noen lurer sikkert på hva disse pengene går til. Her får du svaret!

Hvem kontakter jeg om spørsmål?

Faktura for semesteravgiften blir fakturert av UiT siden det er UiT som registrerer hvem som melder seg opp til eksamen. På fakturaen står det at semesteravgifta blir betalt til Norges Arktiske Studentsamskipnad, men siden det er UiT som sender ut fakturaen, er det UiT som må kontaktes hvis det er noe som ikke stemmer med fakturaen, eller hvis du har betalt med feil beløp/KID.

Ta kontakt med UiT gjennom selvbetjeningsportalen for å rette opp i disse feilene. Hvis du ikke får til å logge inn gjennom selvbetjeningsportalen kan du sende epost til ssa-system@hjelp.uit.no.

Hvor lang tid tar det før betalingen er registrert?

Det tar 1-3 dager fra du har betalt, til betalinga er registrert i studentweb. Hvis du har betalt semesteravgifta, men ikke har brukt KID når du betalte den, vil det ta noe lenger tid.

Hva gjør jeg om jeg ikke skal studere allikevel?

Frist for å be om refusjon?

Siste frist for å søke om refusjon av semesteravgifta er 1. september i høstsemesteret og 1. februar i vårsemesteret. Etter denne fristen refunderer vi ikke semesteravgifta.

Du vil få overført pengene i løpet av september i høstsemesteret og februar i vårsemesteret.


Oppdatert 06.09.2023

Til toppen